We stappen naar de rechtbank om ons recht op schone lucht op te eisen. In het buitenland winnen burgers intussen rechtszaken tegen hun overheden, waarop die wél in actie moeten schieten.

Groot-Brittannië

Onlangs is de Britse overheid voor de derde keer op rij door het gerecht veroordeeld. Ze stelden namelijk geen adequaat plan op om het groeiende probleem van luchtvervuiling te tackelen. In verschillende steden werden ‘schone lucht-zones’ beloofd, maar ze werden niet of niet snel genoeg uitgevoerd. Daarmee kwam de overheid haar eigen engagement niet na om voor schone lucht te zorgen. In Groot-Brittannië zouden jaarlijks 40.000 mensen sterven aan de gevolgen van luchtvervuiling.

Vanaf april 2019 gaat in Londen de Ultra Low Emission Zone (ULEZ) in werking, waarmee de stad er voor wil zorgen dat er 100.000 mensen minder in een zone wonen waarin de toegelaten waarden van luchtvervuiling worden overschreden.

Duitsland

Milieu-advocaten van ClientEarth en de Duitse milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe kwamen in 2015 al in actie tegen de alarmerend hoge niveaus aan stikstofdioxide in München. Afgelopen februari kregen de twee partijen voor de derde keer gelijk. Beieren moest een nieuw luchtsaneringsplan voorleggen met drastische restricties voor dieselvoertuigen, waar minister Ulrike Scharf al die tijd niks mee had gedaan. Ze heeft nu vier maanden de tijd voor er nieuwe sancties zouden komen. De rechtbank stelde dat verder uitstel zou kunnen uitmonden in een gevangenisstraf voor Scharf.

Frankrijk

Parijs en Rome laten vanaf 2024 geen dieselwagens meer binnen in de stad, net als Athene, Madrid, en Mexico City in 2025. In Parijs zullen ook benzinewagens na 2030 niet meer welkom zijn. ClientEarth-advocaat Alan Andrews reageerde daarop als volgt: “Dit toont dat politieke leiders in de wereld beseffen dat diesel onze gezondheid in gevaar brengt. We zijn blij dat deze steden iets ondernemen, ook al is 2025 nog ver als je weet dat er wereldwijd drie miljoen mensen per jaar sterven aan de gevolgen van luchtvervuiling.”