Wil je weten hoe het gesteld is met de luchtkwaliteit in de buurt van je school? Onderstaande kaart toont alle scholen in Vlaanderen ten opzichte van de gedetailleerde NO2 kaart die VMMM begin 2018 uitbracht. Meer informatie vind je onderaan.

Omdat er zoveel aandacht is voor dit onderwerp en de Geopunt servers moeilijk kunnen volgen, hebben we de integrale lijsten ook gepubliceerd:

Wil je met je school actie ondernemen? Kijk dan even op de website “Filter Café Filtré” of de bijhorende Facebook groep voor meer informatie.

Legende

Legende bij luchtkaart

(Let op: de kleuren van de bolletjes/scholen hebben niets met de luchtkwaliteit te maken, enkel met het type school. Als je linksboven op de legende klikt, zie je wat de verschillende kleuren bolletjes betekenen.)

Uitleg: De wettelijke Europese norm voor NO2 is een jaargemiddelde van 40 µg/m³. Alle waardes hierboven zijn dus sinds 2015 niet meer toegelaten. (De norm bestaat al sinds 2010, maar de Vlaamse overheid kreeg uitstel tot 2015.) Vanaf 20 µg/m³ is er echter, volgens studies van de WHO, reeds een merkbaar negatief effect op de gezondheid meetbaar. Daarom worden waarden boven 20 µg/m³ aangeduidt als “matig” en boven 30 µg/m³ als “slecht”.

Bijsluiter

  1. Deze kaart geeft een indicatie van de luchtkwaliteit rond je school. De werkelijke luchtkwaliteit in bijvoorbeeld de klas of op de speelplaats is echter sterk afhankelijk van factoren zoals afstand tot de straatkant, manier van verluchten, etc. Dat kan je dus niet bepalen met deze kaart.
  2. Deze NO2 kaart is een combinatie van een “interpolatie-kaart” en computermodellen die de luchtkwaliteit berekenen. Het is ontworpen om zo goed mogelijk overeen te komen met reeële metingen, maar kan nog afwijken van effectieve lokale metingen. Meer informatie over hoe de kaart gemaakt wordt vind je hier. Veel gestelde vragen over de kaart kan je hier vinden. Als je wil, kan je zelf metingen doen in de stijl van “Curieuze Neuzen”. Deze techniek heet “passieve monstername” en je vindt het bijvoorbeeld bij Buro Blauw.